Marcinkonys
Senovėje
Marcinkonis supo didžiuliai miškai, kuriuose medžiojo Lietuvos didieji
kunigaikščiai Vytautas, Jogaila ir kiti. Iki šiol Jogailos kalnas primena tuos
laikus.
Marcinkonių
apylinkėse žmonių gyventa prieš keletą tūkstančių metų. Tai liudija gausūs
archeologiniai radiniai. Akmens amžiaus stovyklaviečių rasta prie Kastinio
ežero, Grūdos ir Zackagirio upelių santakoje, prie Versminio upelio. Pradėjus
verstis žemdirbyste, smėlėtos apylinkės buvo apleistos ir tik vėliau, XVI a.
pab.–XVII a. vėl pamažu apgyventos.
Kaimo pradžia
sietina su miško žvalgais, kurie rūpinosi karaliaus giriomis. Istoriniuose
šaltiniuose kaimas minimas nuo 1604 m.
1770 m.
pastatyta šv. apaštalų Simono ir Judo Tado bažnyčia. 1878 m. bažnyčia sudegė ir buvo atstatyta 1880
m. Šalia jos išsidėsčiusi seniausia kaimo dalis, vietinių vadinama Sodžiumi. XX a. pradžioje šventorius aptvertas akmenine
tvora, kurioje įmūryta 14 Kryžiaus kelio stočių. Pačioje bažnyčioje ir jos
šventoriuje yra 10 dailės paminklų.
Marcinkonių
gyvenvietė išaugo antroje XIX a. pusėje, nutiesus Varšuvos - Sankt Peterburgo
geležinkelį. 1862 m. gruodžio 15 d. atidaryta ketvirtos klasės stotis. Rusijos
geležinkelių 1862 m. žemėlapyje, nurodyta, kad IV klasės Marcinkonių stotis nuo
Sankt- Peterburgo nutolusi 752 varstų atstumu, nuo Varšuvos – 294 varstų
atstumu (varstas - senovinis rusų ilgio matas lygus 1,067 km).
Autentiškas stoties pastatas išlikęs iki šių dienų ir įtrauktas į Kultūros
paveldo vertybių sąrašą. Ilgainiui senasis kaimas susijungė su Stoties
gyvenviete. Stoties gyvenvietėje iki Antrojo pasaulinio karo daugiausia gyveno
žydai. Jie vertėsi amatais, medienos ir miško gėrybių supirkimu ir
perpardavimu, turėjo krautuvėles. Tai pat žydų bendruomenė turėjo savo mokyklą
ir sinagogą. 1941 m. pabaigoje netoli geležinkelio stoties buvo įsteigtas
getas, apie 1 km nuo miestelio, užėmė apie 1,5 ha plotą. Į getą buvo
uždaryti keli šimtai žydų iš Marcinkonių, Rudnios, Kabelių bei dalis Varėnos
žydų. Kurį laiką buvo leidžiama laisvai įeiti į getą ir išeiti iš jo. Iš viso
čia buvo keli šimtai žydų. 1942 m. rudenį judėjimas buvo uždraustas. Getas buvo
likviduotas 1942 m. lapkričio 2 d., vokiečiai kartu su padėjėjais išžudė apie
600 gete gyvenusių žydų.
Marcinkonyse 1914
– 1917 metais nuo plačiojo geležinkelio buvo nutiesta siaurojo geležinkelio 600
mm pločio geležinkelio atšaka link Čepkelių raisto, Katros upės. Geležinkelį
tiesė ir 120 prancūzų karo belaisvių, kuriuos prižiūrėjo 10 vokiečių, todėl marcinkoniškiai
jį pavadino „Prancūzkeliu“. Pagrindinio kelio ilgis buvo 28,5 km, nuo jo buvo
atsišakojimai į Musteikos ir Čepkelių miškus, už Katros upės atšakos tęsėsi į
Motili ir Benki kaimus Baltarusijos teritorijoje. Šis geležinkelis buvo
naudojamas medienai atvežti iki pagrindinės geležinkelio stoties Marcinkonyse.
Dar XIX a.
pab. Marcinkonys garsėjo kaip lietuviškos veiklos centras. Lietuvybės išsaugojimu
labiausiai rūpinosi kunigai. Kun. Jonas Šoblickis atgaivino lietuviškus
pamokslus, pamaldas, vaikų katechizaciją, steigė slaptas lietuviškas mokyklas.
Kun. Alfonsas Petrulis, vasario 16-sios akto signataras, įsteigė slaptą mokyklą
špitolėje ir kursus “daraktoriams”. Čia jaunuoliai buvo ruošiami eksternais į
aukštesnes mokyklas.
1905 m. metais
įsteigtas bažnytinis choras. 1909 m. Marcinkonyse pradėti rengti lietuviški vakarai,
veikė klojimo teatras. Aktyvi buvo ir draugijų veikla: kun. J. Šoblinsko
įsteigta Blaivybės draugija ir Gyvojo rožančiaus brolija.
1920 m. šis
kraštas okupuojamas Lenkijos. Pasipriešinimas prasidėjo iškart po okupacijos.
1922 m. Marcinkonių gyventojai boikotavo rinkimus į vad. ,,Vidurinės Lietuvos”
seimą. Prasidėjusi lenkinimo kampanija pirmiausia buvo nukreipta į
švietimą ir kultūrą. Nepaisant lenkų persekiojimų, įžeidinėjimų ir įvairiausių
priekabių marcinkoniškiai rengė įvairius kultūrinius laisvalaikio praleidimo
renginius: lietuviškus vakarus, parodas, minėjimus, paskaitas, statė
spektaklius. Buvo užsakoma gana nemažai ir įvairios periodinės spaudos, noriai
buvo lankomasi Šv. Kazimiero ir „Ryto“ draugijų veikusiose skaityklose. Veikė
,,Ryto“ draugijos lietuviška mokykla.
Labiausiai
Marcinkonis Lenkijos okupacijos laikotarpiu išgarsino 1933 m. įvykiai susiję su
šv. Kazimiero draugijos iniciatyva pastatyto dvikryžmio kryžiaus istorija.
Po 1939 m.
spalio mėnesio sutarties tarp Lietuvos ir Tarybų Rusijos dėl Vilniaus ir
Vilniaus krašto grąžinimo Lietuvai, Marcinkonys neįėjo į Lietuvos sudėtį. Juos
prijungus prie Sovietinės Gudijos, pastaroji „laisvu noru” padovanojo Lietuvai
Marcinkonis ir Druskininkus. Prasidėjus Antrajam pasauliniam karui, 1941 m.
vokiečiai vėl buvo atskyrę Marcinkonių sritį nuo Lietuvos ir prijungę prie
vadinamosios Naujųjų Rytų Prūsijos teritorijos.
Tarybiniais
metais Marcinkonys buvo centrinė miškų ūkio gyvenvietė, veikė vandens malūnas,
lentpjūvė, buvo kino teatras, vidurinė mokykla.
Šiandien Marcinkonys - seniūnijos centras. 1991 m. įstegus Dzūkijos
nacionalinį parką, čia buvo įsikūrusi jo direkcija. Kaime dabar yra pradinė
mokykla, Parko lankytojų centras, Gamtos mokykla, svečių namai, nuo 1971 m. gyvuoja Marcinkonių etnografinis
ansamblis, kelios kaimo turizmo sodybos.
Marcinkonys turi herbą. Herbo etaloną sukūrė A. Každailis. Sidabriniame
lauke pavaizduotos trys vilkų galvos su raudonais liežuviais. Viršuje – penki
auksiniai dvigubi kryžiai. Raudona spalva primena už laisvę pralietą kraują,
kryžiai simbolizuoja pasipriešinimą okupacijai.
Lentpjūvės kolektyvas, 1959.10.15
Marcinkonių mokyklos gamtininkų būrelis, 1958 m.